Vaše dotazy nám můžete zasílat na e-mail: poradenstvi@mspakt.cz
Jaký je proces opravy základu daně pro mou firmu, pokud dojde k insolvenci Liberty Ostrava a.s.?
Opravu základu daně upravují ust. § 42 až 46g ZDPH.
Oprava základu daně je samostatným zdanitelným plněním, je součástí běžného daňového přiznání k DPH. „Vrácení“ DPH se projeví ve snížení daňové povinnosti nebo nadměrným odpočtem, podle celkové daňové povinnosti v daňové přiznání za daný měsíc (čtvrtletí).
Je třeba počítat s tím, že přezkumné jednání bude nařízeno v horizontu pravděpodobně ne méně než za 6 měsíců, poté je třeba daňové doklady zaslat správci k potvrzení a teprve pak je zahrnout do běžného daňového přiznání k DPH.
Jaké jsou hlavní kroky, které firma musí podniknout při opravě základu daně v případě, že odběratel zkrachuje?
Nesplacené pohledávky – právo věřitelů je tyto neuhrazené pohledávky přihlásit – nezáleží na formě insolvenčního řízení. Přihlášené pohledávky po přezkoumání správce zařadí na přezkumné jednání. Pokud pohledávka na přezkumném jednání bude tzv. zjištěna, věřitel má možnost provést „opravu základu daně“.
V případě reorganizace je pro možnost „opravy základu daně“, aby pohledávka byla zařazena do schváleného reorganizačního plánu.
Opravný daňový doklad musí být doručen dlužníkovi, doklad je nezbytnou přílohou daňového přiznání. Jako další povinná příloha k daňovému přiznání jsou kopie všech původních daňových dokladů, u kterých je provedena oprava, případně seznam takových dokladů, který však musí obsahovat všechny náležitosti daňový dokladů.
Jak konkrétně může dodavatelská firma prokázat, že insolvence odběratele má vliv na základ daně?
Opravný daňový doklad musí být doručen dlužníkovi, doklad je nezbytnou přílohou daňového přiznání. Jako další povinná příloha k daňovému přiznání jsou kopie všech původních daňových dokladů, u kterých je provedena oprava, případně seznam takových dokladů, který však musí obsahovat všechny náležitosti daňový dokladů.
Existují specifické dokumenty nebo formality, které je třeba dodržet při žádosti o opravu základu daně v případě insolvence odběratele?
Viz bod 3, zákonná úprava – § 46f ZDPH.
Jaké jsou případné omezení nebo podmínky pro opravu základu daně v tomto kontextu?
Pohledávka nesmí být promlčená, nesmí být déle než 3 roky po splatnosti, pokud nebyla vymáhána soudně a je tedy vykonatelná, případně byla splatnost prodloužena – třeba prokázat.
Pohledávka nesmí být za kapitálově spojenými osobami, jejichž vlastnický podíl nebo podíl na hlasovacích právech představoval alespoň 25 % základního kapitálu. Výše podílu se zkoumá ke dni původního data uskutečnění zdanitelného plnění.
Vyloučeno – věřitel nejpozději ke dni dodání zboží nebo poskytnutí služby věděl, že mu nebude zaplaceno. Nemělo by se uplatnit pro pohledávky v restrukturalizaci, která by měla řešit pouze přechodnou nesolventnost odběratele – tato podmínka však není nikde v ZDPH uvedena.
Další omezení – ust. §46 odst. 3, 4 ZDPH
Existují nějaké daňové stimuly nebo odlišnosti při opravě základu daně, které by mohly být relevantní v případě insolvence odběratele?
Jako méně výhodné se jeví uplatňovat tento „odpočet u zajištěných pohledávek, kde se předpokládá vysoké uspokojení ve výši až 100 %. Důvod – „sníženou“ daň je třeba vrátit po plnění od správce, tj. po v jakékoliv výši úhradě (inkasa) pohledávek.
Jak může dodavatelská firma minimalizovat daňové riziko v případě, že její odběratel skončí v insolvenci?
V podstatě nijak. Důležité je, aby se nejednalo o promlčené pohledávky.
Které daňové orgány jsou odpovědné za schvalování oprav základu daně v této situaci?
Snížení daňové povinnosti nebo nadměrný odpočet se projeví v běžném daňovém přiznání k DPH za daný měsíc (čtvrtletí). Posouzení oprávněnosti je tedy na správci daně věřitele.
Existují nějaké precedenty nebo příklady, které by mohly poskytnout lepší představu o postupu při opravě základu daně při insolvenci odběratele?
Měla by to zvládnout každá účetní, pokud správně do účetnictví zařadí opravné daňové doklady. Účetní SW by pak měl opravu základu daně zařadit do správného řádku daňového přiznání k DPH (odd. III, řádek 33).
Jak se pohlíží na vystavené faktury v loňském roce s termín splatnosti v roce 2024, kdy jsme museli i z důvodu moratoria dodávat naše služby. Jaké jsou možnosti a postupy pro zajištění vymahatelnosti těchto faktur?
Faktury za dodávky služeb, zboží, energie a jiné plnění, které bylo uskutečněno do vyhlášení všeobecného moratoria v rámci preventivní restrukturalizace, jsou tzv. „starým dluhy“. Tyto dluhy nelze po dobu moratoria jakkoliv účinně vymáhat, neboť mají být řešeny právě restrukturalizačním plánem dlužníka. Dodávky služeb, zboží, energií a jiných plnění, které byly poskytnuto po vyhlášení moratoria, tedy „nové dluhy“, ke kterým jsou dodavatele zákonem nuceni, musí dlužník platit, a to dle dříve sjednaných platebních podmínek. Jejich neplacení je důvodem pro zrušení moratoria.
Jaké je optimální chování nás – dodavatelů v této situaci?
Do skončení moratoria musí dodavatel dále poskytovat své plnění, tak aby se nevystavil jakékoliv odpovědnosti za maření účelu pokusu dlužníka udržet v chodu svůj podnik. Jednoznačně nelze doporučit jiný postup než setrvat v dodávkách. V případě, že by takové dodávky již nebyly možné z důvodů cashflow, pak jediným východiskem je insolvence vlastního podniku. S ohledem na avizované soudní jednání dne 28. 02. 2024 o zrušení moratoria lze doporučit setrvat v dodávkách do 28. 02. 2024, kdy tento den by mělo být rozhodnuto o zrušení moratoria.
Pokud se přihlásím do insolvenčního řízení, do jaké výše budou pohledávky proplaceny?
Výše proplacení závisí výši zpeněženého majetku insolvenčním správcem, který následně výtěžky rozděluje dle zákonného klíče. Obecně lze v rámci konkurzů předpokládat dobytnost pohledávek v řádech jednotek nebo nižších desítek procent v souhrnu za celý konkurz, který může být letitý.
Podle jakého klíče probíhá rozdělování peněz?
Z výtěžků zpeněžení jsou nejprve uhrazeny náklady samotného insolvenčního řízení a činnost insolvenčního správce, následně zajištění věřitelé z výtěžku prodeje předmětů zajištění, jakož i zaměstnanci. V poslední řadě jsou nároky nezajištěných věřitelů, mezi které jsou peníze rozdělovány poměrně dle výše jejich pohledávek.
Zvládnu veškerou administrativu související s přihlášením pohledávky do insolvenčního řízení bez asistence právníka.
Pro přihlášení pohledávky není nutno mít advokáta. Přesto přihlášení vyžaduje alespoň základní znalosti pro její vyplnění. Přihláškový formulář je však velmi návodný a obsahu rovněž pokyny pro řádné vyplnění. V rámci následujících seminářů bude jedno téma zaměřeno na praktické dovednosti a vyplnění přihlášky do insolvence.
Jaký je proces přihlášení do insolvenčního řízení a jaké jsou kroky, které je třeba podniknout?
Jakmile insolvenční soud zahájí insolvenční řízení a zveřejní vyhlášku o zahájení, pak lze přihlašovat pohledávky. Informace o zahájení bude veřejně dostupná zde https://isir.justice.cz/ . Přihlášku je třeba podat prostřednictvím předepsaného formuláře, který je dostupný zde: https://epodatelna.justice.cz/ePodatelna/form . Řádně vyplněnou přihlášku s doložením dokladů k pohledávce je třeba zaslat na Krajský soud v Ostravě, nejlépe elektronicky.
Kdo může podat přihlášku do insolvenčního řízení a jaké jsou podmínky pro takové přihlášení?
Přihlášku podává věřitel, tedy osoby/firma, která tvrdí a prokáže svou pohledávku za insolvenčním dlužníkem. Za věřitele podává vždy a pouze osoba oprávněna jednat, tedy za s.r.o. jednatel, za a.s. předseda představenstva apod., za OSVČ přímo podnikatel. Pokud za věřitele podává přihlášku jiná osoba (účetní, ředitel, advokát), pak tato osoba musí společně s přihláškou připojit plnou moc.
Jaké dokumenty jsou potřebné při přihlášení do insolvenčního řízení a jaký je postup při jejich podání?
Veškeré dokumenty se připojují přímo k přihlášce. Pro přihlášení je třeba dodat výpis z obchodního rejstříku dodavatel (k dostání zdarma zde: https://or.justice.cz); u OSVČ výpis z živnostenského rejstříku (k dostání zdarma zde: https://www.rzp.cz/verejne-udaje/cs/udaje/vyber-subjektu). Dále plnou moc, pokud jedná za věřitele zástupce (viz otázka 7). Nakonec se připojují doklady k samotné pohledávce, tedy obvykle smlouva/objednávka, dodací list, faktura). Doložení jen samotné faktury může být nedostatečné.
Existují nějaké lhůty, které je třeba dodržet při přihlášení do insolvenčního řízení?
ANO, lhůta činí 2 měsíce ode dne prohlášení úpadku dlužníka. Rozhodnutí i lhůta bude k dohledání na insolvenčním rejstříku zde https://isir.justice.cz/. Pozor, lhůtu nelze prodloužit ani její zmeškání nelze prominout.
Jaké jsou možné důsledky, pokud nedojde k řádnému přihlášení do insolvenčního řízení?
Nepřihlášená pohledávka se stane nedobytnou a nelze ji uplatnit soudně ani exekučně. Důsledky jsou tak fatální, neboť pohledávka je pak zcela nedobytná.
Jaké jsou povinnosti dlužníka při procesu přihlášení do insolvenčního řízení?
Dlužní se účastní s insolvenčním správcem přezkoumávání pohledávek, tedy může pohledávku rozporovat. V takovém případě pak bude nutno pohledávku přezkoumat soudně v rámci insolvenčního řízení (tzv. incidenční spory). Ve většině případů však dlužník sám pohledávky nepopírá, neboť v případě, že v následné sporu neuspěje, pak tím jen zvyšuje svůj dluh a náklady soudního řízení.
Může být přihlášení do insolvenčního řízení zamítnuto a za jakých okolností?
ANO, v prvé řadě soud odmítne přihlášky opožděné, ale dále přihlášky vadné (chybí podpis, není zřejmé, kdo podává apod.). Dále může být přihláška rozporována, tedy řekněme odmítnuta insolvenčním správcem, dlužníkem, a dokonce i jiným věřitelem. V těchto případech se ale může věřitel soudně bránit.
Existují nějaké specifické požadavky pro podnikatele při přihlášení do insolvenčního řízení oproti fyzickým osobám?
Nikoliv, podnikatelé pouze v rámci příloh přidává výpis z obchodního rejstříku/živnostenského rejstříku (viz bod 8).
Jaký je význam a role insolvenčního správce v procesu přihlášení do insolvenčního řízení?
Insolvenční správce provádí přezkum přihlášených pohledávek. V případě nedostatků vyzývá věřitele k odstranění vad podání. Správce rovněž může pohledávky popírat, tedy rozporovat jejich výši, pravost, apod.
Jaké jsou hlavní výhody a nevýhody přihlášení do insolvenčního řízení z pohledu věřitele?
Na přihlášenou pohledávku mám jako věřitel šanci získat alespoň část výtěžku, jakož i s přihlášenou pohledávkou dále nakládat (vč. prodeje pohledávky). Nepřihlášená pohledávka je fakticky bezcenná.
Přestává insolvencí platit kolektivní smlouva?
Kolektivní smlouva je i nadále platná, nicméně nároky z ní mohou být v insolvenci již nedobytné, resp. budou uspokojovány tak jako další pohledávky.